söndag 22 mars 2009

Utan nål och tråd!

Men med häftpistol!
För att sätta lite färg både i Prinsens rum och i mitt sy rum har jag gjort två stycken tygtavlor. Det är verkligen hur enkelt som helst!
Tyget har jag spänt upp på spännramar, tänkta för målardukar.

Spännramen till den stora tavlan har jag köpt på Clas Ohlssons dom har en hel del ramar men bäst är nog ändå att gå till en konstnärs affär, där kan man få exakt längd och bredd som man önskar!

Tyget till Prinsens tavla har jag köpt på Åhlens. Jag bara älskar det tyget, en världskarta med fina färger och motiv! (Som tur är tycker prinsens också om tyget)

Som tur var fick jag lite hjälp vid ihop monteringen av ramen, det är inte svårt men det var bra att vara två för att se till att den blev i vinkel. Ett tips för att kolla det är att mäta diagonalen på ramen.

Sedan var det bara att spänna på tyget men det var här det blev en paus på några veckor......eftersom ramen var så pass stor kunde jag inte gömma undan den......utan den stod framme i vardagsrummet av alla ställen, man kan just undra hur det kom sig att den hamnade där och inte i mitt sy rum? Jag hävdar att ramen var för stor för mitt lilla sy rum, inte att jag har för mycket tyg, maskiner och andra pysselsaker där....men under tiden har den fungerat som hinderbana, konstruktions materiel till kojbyggen och mycket mer!
Nu sitter den äntligen på sin rätta plats - på väggen i prinsens rum!





Elefanttavlan har en ram från Konstnärs shoppen i Umeå. Tyget fyndade jag på loppis i höstas. Vilket fynd det var! tre batiktryck var av det med elefanten var det minsta för 20kr! De andra trycken får vara hyllvärmare ett tag till!

Elefanttavlan hänger nu i mitt sy rum där jag kan njuta av den varje gång jag tittar upp från maskinerna!

Det här med tygtavlor har gett mersmak, nu har vi tre stycken här hemma den här hänger i vår tvättstuga.










Inga kommentarer: