tisdag 14 april 2009

Ekobytet

Eftersom att Ekobytet snart drar igång, tänkte jag svara på frågorna som hör till.

Vad pysslar du med? Sy/ virka/ sticka/ annat?

Jag syr, stickar mest men ibland blir det även lite pärlor och annat "kollijox"

Hur länge har du pysslat?

Pysslat har jag gjort så länge jag kan minnas men sömnaden tog fart när jag väntade vår dotter för 9 år sedan.

Har du barn?

Ja, en flicka som fyller 9 i år och en pojke som fyller 6.

Vilken storlek?

Dottern behöver 140cl och sonen 116cl.

Vilken storlek har du själv?

Själv är jag en 36.

Stilmässigt, vilket håll drar du åt? (70-tals retro/ vintageromantiskt/ stilrent ekologiskt?)

Jag lutar mer mot stilrent ekologiskt men vintageromantiskt funkar också (har dock svårt för småblommigt till mig själv)

Vilka färger och mönster gillar du?

Är väldigt förtjust i det turkosa, men gillar de flesta färger utom orange.

Vilka material?

Naturmaterial är alltid sköna både att bära mot kroppen och att arbeta med/av.

Vad skulle du vilja lära dig sy/sticka/ virka?

Mina kunskaper i virkning är verkligen begränsade....

Vad fattas i din mönster/ kunskapssamling?

Mönster på mössor som sitter bra.

Vad föredrar du, thé eller kaffe?

Har efter många år äntligen kunnat börja dricka kaffe igen - åh vad gott det är! Men är fortfarande en stor the drickare om det serveras grönt eller rött the.

Könstraditionellt, unisex eller genusmedvetet?

Gärna unisex och genusmedvetet. Tycker dock att det blir svårare och svårare ju äldre barnen blir....

Varför väljer du ekologiskt/ återvunnet hellre än nyproducerat?

Det känns helt enkelt bra när det är ekologiskt och återvunnet har sin historia samt att det är roligt kunna använda det man redan har hemma.
Sedan är det kul med unika plagg, gillar inte att alla måste se likadana ut!




Inga kommentarer: